Σε αυτούς τους παράξενους καιρούς, στους οποίους το να καταστρώνεις σχέδια με ορίζοντα μεγαλύτερο… της εβδομάδας μοιάζει υπερ-αισιόδοξο, επιστρατεύουμε ψυχραιμία, ορθολογισμό και καταγράφουμε τις καταναλωτικές τάσεις που διαφαίνεται ότι θα κυριαρχήσουν την επόμενη χρονιά.
Κατά τη φετινή, δύσκολη χρονιά αυτό που όλοι θέλαμε ήταν να ξεφύγουμε από την πραγματικότητα, γι’ αυτό και αναζητήσαμε προϊόντα και φίρμες που μας πρόσφεραν στιγμές ανάπαυλας από την καθημερινή πίεση. Για το 2021 περιμένουμε μια μετατόπιση από τη διαφυγή της πραγματικότητας προς την επιθυμία της αντιμετώπισής της. Αυτό είναι το πιθανότερο σενάριο, σύμφωνα με τις πρόσφατες μελέτες.
Και το 2021 θα είναι η χρονιά στην οποία θα επιδιώξουμε να βρούμε ισορροπία σε έναν κόσμο που αποκλίνει γρήγορα από κάθε έλεγχο.
Ας δούμε, λοιπόν, ποιες είναι οι διαφαινόμενες τάσεις, οι οποίες, βεβαίως, θα έχουν αντίκτυπο και στην αγορά του κρασιού.
Είμαστε ό, τι τρώμε
Στον τομέα του φαγητού, η υγιεινή διατροφή έρχεται στο προσκήνιο. Οι καταναλωτές, αντιλαμβανόμενοι ότι η διατροφή παίζει τεράστιο ρόλο στην υγεία μας, ενδιαφερόμαστε όλο και περισσότερο να γνωρίζουμε τι τρώμε. Αντιμετωπίζουμε τα τρόφιμα ως ‘προληπτικά φάρμακα’. Και η αγορά προϊόντων που παράγονται σε κοντινή μας απόσταση είναι μια τάση που θα μεγαλώσει μέσα στο 2021.
Οι ψηφιακές και φυσικές αγορές συγκλίνουν περισσότερο από ποτέ
Τα διαφορετικά μονοπάτια της διαδικτυακής και της φυσικής λιανικής αγοράς θα συναντηθούν απόλυτα το 2021. Κι όπως ακριβώς τα φυσικά καταστήματα προσπαθούν να καλύψουν τη ζήτηση για ευκολία δημιουργώντας e-shops, έτσι και οι ‘ψηφιακοί πωλητές’ ανοίγουν φυσικούς χώρους.
Οι καταναλωτές, ενώ εξακολουθούμε να επιθυμούμε το να αγγίζουμε, να δοκιμάζουμε, να αισθανόμαστε, με δυο λόγια να βιώνουμε τα ψώνια στον πραγματικό κόσμο, δελεαζόμαστε από την ευκολία που προσφέρει η ψηφιακή πρόσβαση.
Σαφώς, η πανδημία είχε καθοριστικό ρόλο επιταχυντή σε αυτή την αλλαγή. Και η τεχνολογία χρησιμοποιείται για να επιτρέπει όλο και περισσότερες επιλογές, όλο και πιο πρόσθετες υπηρεσίες. Θα μπορούσαμε να δούμε τα πάντα, όπως για παράδειγμα κάποιος να μαγειρεύει φαγητά για εμάς από τα προϊόντα που έχουμε παραγγείλει από το supermarket.
Ωστόσο, ακόμη και η καινοτόμος τεχνολογία δεν μπορεί να αντικαταστήσει την συναισθηματική αλληλεπίδραση στη φυσική αγορά, την οποία πάντα θα έχουμε ανάγκη.
Ο υπεύθυνος καταναλωτισμός γίνεται μόδα
Σχεδόν νέα τάση, ο υπεύθυνος καταναλωτισμός θα αρχίσει να γενικεύεται το 2021.
Με την αυξανόμενη ευκολία αγοράς αγαθών, θα αναζητήσουμε προϊόντα που μας βοηθούν να κάνουμε καλύτερες και πιο υπεύθυνες επιλογές. Που έχουν καθαρό θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον με πολλούς διαφορετικούς τρόπους, όπως η αποκατάσταση των οικοσυστημάτων.
Υπάρχει μια επείγουσα ανάγκη να μετακινηθούμε από την αειφόρο στην ‘ανανεωτική’ νοοτροπία, ξεπερνώντας τον απλό μετριασμό των αρνητικών επιπτώσεων. Μια ανάγκη να βρούμε αποκλειστικά θετικούς τρόπους κατανάλωσης (και ζωής!).