Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση του International Wines and Spirits Record οι κυρίαρχες τάσεις για το κρασί το 2023 και πέρα είναι οι ακόλουθες:
Κάθε χρόνο όλο και λιγότεροι άνθρωποι πίνουν λιγότερο κρασί!
Σε παγκόσμιο επίπεδο, το κρασί είναι μια κατηγορία σε αργή πτώση και ελάχιστες ενδείξεις υπάρχουν ότι αυτό θα αλλάξει σύντομα.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να εμφανίζει αυξητική τάση
Όπως πολλά άλλα καταναλωτικά αγαθά, οι πωλήσεις κρασιού μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου το κρασί σημείωσαν άνοδο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με πολλούς καταναλωτές να παραγγέλνουν για πρώτη φορά διαδικτυακά. Οι φόβοι ότι αυτή η συμπεριφορά θα εξαφανιζόταν μόλις ο κόσμος επανέλθει στην κανονικότητα αποδείχθηκαν αβάσιμοι, με τα ποσοστά συμμετοχής μετά την Covid είτε να είναι σταθερά είτε να αυξάνονται.
Και οι πωλήσεις των αφρωδών κρασιών συνεχίζουν να εμφανίζουν αυξητική τάση
Οι πωλήσεις αφρωδών, επίσης, βγήκαν από την πανδημία δυνατότερες. Η έλλειψη μεγάλων, επίσημων εορταστικών εκδηλώσεων οδήγησε στην πιο ‘ανεπίσημη’ κατανάλωσή τους στο σπίτι, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να έχουν επανεξετάσει τη στάση τους απέναντι στην κατηγορία.
Η βραχυπρόθεσμη αύξηση σε νεότερους ενήλικες καταναλωτές κρασιού εμφανίζει αντοχή
Παρότι η συνολική κατανάλωση κρασιού έχει πτωτική τάση, σε ορισμένες σημαντικές περιοχές, όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιαπωνία, μετά από την πανδημία βλέπουμε ισχυρή ανάκαμψη και αύξηση του συνολικού αριθμού των καταναλωτών.
Οι αριθμοί μπορεί να είναι χαμηλότεροι απ’ ότι το 2015, είναι όμως σημαντικά καλύτεροι από το 2021. Μέρος αυτής της αύξησης οφείλεται στην κατανάλωση σε μπαρ από νεότερους ενήλικες καταναλωτές
Τα low-alcohol κρασιά έχουν καλύτερες αποδόσεις από τα no-alcohol
Μία από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες τάσεις στον τομέα των ποτών είναι η «λελογισμένη κατανάλωση». Στους καταναλωτές κρασιού, αυτή η τάση είναι πιο ισχυρή στους νεότερους, με τα low-alcohol κρασιά έχουν καλύτερες αποδόσεις από τα no-alcohol σε αγορές όπως οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Ιαπωνία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Premiumisation: η τάση ‘less but better’ έχει καθιερωθεί
Τα premium κρασιά έχουν σημαντικά καλύτερη απόδοση από τα χαμηλότερης τιμής και αυτό φαίνεται πως θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Η τάση ‘less but better’ είναι περισσότερο εμφανής στα αφρώδη, αλλά ισχύει σε μικρότερο βαθμό και για τα ήσυχα κρασιά.
Το κρασί είναι ευάλωτο στην αβέβαια οικονομική κατάσταση
Βασική πρόκληση για το επόμενο έτος θα είναι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης. Τα δεδομένα της IWSR, τα οποία αναλύουν το ‘καταναλωτικό συναίσθημα΄ υποδηλώνουν έναν παγκόσμιο καταναλωτικό πληθυσμό που είναι μακροπρόθεσμα αισιόδοξος, αλλά –ιδιαίτερα στην Ευρώπη– βραχυπρόθεσμα επιφυλακτικός καθώς έχοντας επιστρέψει στην κοινωνικοποίηση μετά τον Covid, τώρα είναι αντιμέτωπος με μια περίοδο περικοπών.