Χειμερινό κλάδεμα | Θερινό κλάδεμα |
Διαμόρφωσης | - |
Καρποφορίας | Καρποφορίας |
Στα νεαρά πρέμνα, τα τρία πρώτα χρόνια, το κλάδεμα που γίνεται είναι κυρίως διαμόρφωσης. Το συγκεκριμένο στυλ μόρφωσης που επιλέγεται είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων με τελικό σκοπό την μέγιστη παραγωγή. Βασίζεται:
• στα χαρακτηριστικά της ποικιλίας
• στη μηχανική υποστήριξη που θα έχει ο αμπελουργός στον συγκεκριμένο αμπελώνα για τις καλλιεργητικές εργασίες π.χ. μηχανικός τρύγος
• στην προστασία των αμπελιών από τις καιρικές συνθήκες π.χ. έντονη ηλιοφάνεια αλλά και από τις διάφορες ασθένειες
• στις εδαφικές ιδιαιτερότητες του αμπελώνα.
Τα σχήματα διαμόρφωσης χωρίζονται σε:
• κρεβατίνα
• γραμμικό ή κορδόνι
• κυπελλοειδές
Η κρεβατίνα είναι μια διαμόρφωση που ξεπερνάει το ύψος των δύο μέτρων κυπελλοειδούς σχήματος. Η υποστήλωση είναι σημαντική από τον πρώτο χρόνο, είναι ομαδική και γίνεται με πασάλους και σύρματα.
Η κυπελλοειδής διαμόρφωση είναι μία από τις παλαιότερες που ακολουθούσαν στον ελληνικό αμπελώνα. Έχει την εικόνα του θάμνου. Έχει χαμηλό κορμό και ισχυρούς βραχίονες σε μορφή κυπέλλου και έτσι προστατεύονται οι καρποί από τον δυνατό ήλιο και τους ισχυρούς ανέμους. Στα κύπελλα μπορούμε να διακρίνουμε χαμηλό, ψηλό, το κύπελλο της Βουργουνδίας κ.α.
Η γραμμική διαμόρφωση είναι η πιο κοινή. Η μηχανική υποστήριξη αλλά και η αύξηση της απόδοσης με αυτή επέβαλλαν τη χρήση της. Τα γραμμικά συστήματα έχουν ύψος συνήθως από 1 έως 2 μέτρα και ατομική υποστήλωση. Τα πιο διαδεδομένα είναι τα:
• Royat
• Guyot
• Casenave
• Sylvoz
Υπάρχει και η διαμόρφωση γραμμική σκάφη που είναι ένας συνδυασμός της κρεβατίνας, του κυπέλλου και του γραμμικού συστήματος η οποία θεωρείται από τα πιο παραγωγικά συστήματα.
Τέλος πρέπει να αναφερθεί το ιδιαίτερο κλάδεμα και η διαφορετική διαμόρφωση που έχουν τα αμπέλια της Σαντορίνης. Έχουν την διαμόρφωση της κουλούρας για να προστατεύονται από τους δυνατούς ανέμους του Αιγαίου και τις καυτές ακτίνες του ήλιου. Το σύστημα αυτό συμβάλλει στο χαρακτηριστικό terroir της πιο φημισμένης οινικής περιοχής της Ελλάδας.