Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο Οινοτουρισμός στην Ελλάδα, αλλά και γενικά ο ευρωπαϊκός αμπελοοινικός κλάδος αναφέρθηκε ο Γενικός Γραμματέας της CEEV (Comité Européen des Entreprises Vins), Dr Ignacio Sanchez Recarte, στην εισήγησή του στο πλαίσιο του συνεδρίου «Ελληνικός οινοτουρισμός: Στρατηγικές και προοπτικές για την μετά-Covid εποχή» που διοργάνωσε το Υπουργείο Τουρισμού στη Σαντορίνη. Εκτός των άλλων εξήγησε και τη σημασία της διατροφικής επισήμανσης η οποία από το 2024 θα υπάρχει στην ετικέτα των κρασιών.
Καταρχάς, η CEEV είναι ο βασικός φορέας εκπροσώπησης των ιδιωτικών οινοποιείων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Με μέλη 23 εθνικές οργανώσεις από 12 χώρες της Ευρωπαϊκής ένωσης καθώς και την Ελβετία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ουκρανία, αποτελεί σημαντική πηγή πληροφόρησης αλλά και μοχλό πίεσης προς τους ευρωπαϊκούς θεσμούς για την προάσπιση των συμφερόντων του κλάδου.
Σε επίπεδο μεμονωμένων οινοποιείων τα μέλη του ανέρχονται σε 7.000 με τα προϊόντα τους: ήρεμα και αφρώδη, γλυκά και αρωματισμένα κρασιά καθώς άλλα προϊόντα της αμπέλου να αντιπροσωπεύουν το 90% των ευρωπαϊκών εξαγωγών κρασιού.
Έτσι ο Dr Ignacio Sanchez Recarte μας μίλησε, καταρχάς, για τον δείκτη παγκοσμιοποίησης της αγοράς (παγκόσμιες εξαγωγές / παγκόσμια κατανάλωση) ο οποίος μας δίνει μια ιδέα για το πόσα από τα κρασιά που καταναλώνονται παγκοσμίως προέρχονται από εξαγωγές. Για το 2020, αυτός ο δείκτης έφτασε στο 45%. Με άλλα λόγια, για κάθε δύο φιάλες κρασιού που ανοίγονται παγκοσμίως, η μία έχει διασχίσει τα σύνορα τουλάχιστον μιας χώρας. Ο Οινικός Τουρισμός είναι το τέλειο εργαλείο που φέρνει σε επαφή μία αμπελουργική περιοχή με τον διεθνή καταναλωτή.
Στάθηκε στο μήνυμα που πρέπει να εκπέμπει ο Οινικός Τουρισμός, επιμένοντας στην αυθεντικότητα και τη διαφάνεια. Είναι πλέον γεγονός ότι όλοι μας, ως καταναλωτές, θέλουμε να γνωρίζουμε ‘τα πάντα’ για οτιδήποτε αγοράζουμε, αποκτώντας ‘πραγματική’ επαφή με τον τόπο και τους ανθρώπους που το παράγουν. Και η εμπιστοσύνη μας κερδίζεται μέσα από τη γνώση και τη ΄διαφάνεια’.
Αναφέρθηκε, επίσης εκτενώς, στη σημασία και στη στήριξη που δίνεται πλέον από την Ευρωπαϊκή Ένωση στη βιώσιμη αμπελοκαλλιέργεια και στην παραγωγή προϊόντων συμβατών μέσω χρηματοδότησης προγραμμάτων προβολής.
Σε αυτό το πλαίσιο εξήγησε και τη σημασία της διατροφικής επισήμανσης η οποία από το 2024 θα υπάρχει στην ετικέτα των κρασιών.