«Θέλαμε να αποδείξουμε ότι τα Super Tuscan μπορούν να παραχθούν εξ ολοκλήρου από γηγενή σταφύλια της Τοσκάνης. Εμφιαλώσαμε ως Toscana IGT από το 1995 μόλις εγκρίθηκε η κατηγορία, αλλά όταν οι κανονισμοί άλλαξαν και είχαμε τη δυνατότητα να το κάνουμε DOCG Chianti Classico, αποφασίσαμε να το κρατήσουμε ως IGT. Είναι ένα κρασί που πάντα ζούσε εκτός της ονομασίας και μας άρεσε η σκέψη ενός Super Tuscan που γεννήθηκε μόνο από τα τοπικά σταφύλια».
Αυτό δήλωσε ο Paolo Panerai του Castellare di Castellina, πρόεδρος της Comitato Historical Super Tuscans (Ιστορική επιτροπή οίνων Super Tuscan), που ιδρύθηκε το 2021.
Και αυτή η φιλοσοφία κερδίζει πλέον έδαφος ανάμεσα στους παραγωγούς των ιταλικών κρασιών σούπερ σταρ με τις βαριές φιάλες και τους εξίσου βαριούς μανδύες δρυός που -συνήθως- αγκάλιαζαν το Merlot και το Cabernet Sauvignon.
Το εμβληματικό Pergole Torte και το Cepparello της Isole e Olena ήταν και τα δύο 100% Sangiovese από την αρχή. Ένα άλλο από τα πρωτοπόρα Super Tuscan, το Vigorello, πλέον αναμειγνύει Cabernet, Petit Verdot και Merlot με Pugnitello, μια παλιά τοπική ποικιλία που τώρα ξανακερδίζει έδαφος, ενώ το Capannelle Solare είναι ένα χαρμάνι από Sangiovese και Malvasia Nera. Στο Bolgheri, μια ομάδα νέων παραγωγών κάνουν όνομα υπερασπιζόμενοι το Sangiovese. Άλλοι παίρνουν παράδειγμα από το Tignanello, στο οποίο το Sangiovese είναι περίπου 80% μαζί με το Cabernet Franc και το Cabernet Sauvignon, έτσι ώστε να εξακολουθεί να υπάρχει μια νύξη προς το Bordeaux, αλλά να κυριαρχεί, σταθερά, η ντόπια ποικιλία.
Από πολλές απόψεις, τα Super Tuscans δεν ήταν ποτέ σε πιο ισχυρή θέση. Κυριαρχούν στο εμπόριο των ιταλικών κρασιών στον Liv-ex (ο Liv-ex Fine Wine 100 είναι ο κορυφαίος δείκτης αναφοράς για την παρακολούθηση των τιμών των εκλεκτών κρασιών παγκοσμίως), με κυρίαρχο το Sassicaia και τα Tignanello, Ornellaia και Masseto να ακολουθούν.
Και η έννοια του όρου εξελίσσεται γρήγορα. Όπως εξηγούν τα 16 ιδρυτικά μέλη της επιτροπής: «Η κρίση του Chianti Classico στις δεκαετίες του 1970 και του 1980 προκλήθηκε λόγω της φύτευσης λανθασμένων κλώνων Sangiovese σε μεγάλη κλίμακα. Κλώνων που φυτεύτηκαν για την ποσότητα αντί για την ποιότητα. Η απάντηση που βρήκαν τότε οι οινοποιοί ήταν να φυτέψουν Cabernet και Merlot, τα οποία έδωσαν μια λύση, αλλά επίσης τροποποίησαν τον χαρακτήρα του κρασιού. Μας αρέσει να βλέπουμε ότι τα εμβληματικά διεθνή σταφύλια ευδοκιμούν στο κλίμα μας, αλλά σήμερα υπάρχουν κλώνοι που αποτυπώνουν την ομορφιά του Sangiovese χωρίς να χρειάζονται συμβιβασμοί. Ταυτόχρονα, πολλές από τις τοπικές ξεχασμένες ποικιλίες μας αντιστέκονται στην ξηρασία και τη ζέστη χωρίς να θυσιάζουν τα γευστικά τους χαρακτηριστικά, ενώ συγχρόνως προσφέρουν ευπρόσδεκτη οξύτητα. Σίγουρα υπάρχει χώρος για Super Tuscans που αποτυπώνουν τις δυνατότητες όλων αυτών.»