Το Sauternes, με 140 αμπελουργούς, κατέχει το 2% των αμπελώνων του Bordeaux. Το κρασί του, ως γνωστόν, είναι δύσκολο να παραχθεί. Βασίζεται στον Botrytis cinerea, επίσης γνωστό ως ευγενή σήψη, έναν μύκητα που αποξηραίνει τα σταφύλια, οδηγώντας σε αυξημένη γλυκύτητα και πολυπλοκότητα.
Το Sauternes, που βρίσκεται εκεί όπου συναντώνται οι ποταμοί Garonne και Ciron, είχε… από πάντα ιδανικές συνθήκες για τον βοτρύτη. Η πρωινή ομίχλη αναδύεται από τα νερά κατά τη διάρκεια του τρύγου για να ευνοήσει την ανάπτυξη των μυκήτων, ενώ τα ηλιόλουστα απογεύματα εξασφαλίζουν τη συμπύκνωση.
Βεβαίως, η εμφάνιση της ευγενούς σήψης δεν αποτελεί εγγύηση για μια επιτυχημένη σοδειά. Χρειάζονται πολλά περάσματα για τη συγκομιδή τσαμπιών με τη σωστή ποσότητα βοτρύτη. Η παραγωγή είναι περιορισμένη, η δουλειά απαιτητική. Η παλαίωση σε δρύινα βαρέλια αυξάνει επιπλέον το κόστος, ενώ τα υπολειμματικά σάκχαρα που δίνουν στο Sauternes μεγάλη αντοχή στον χρόνο, το καθιστούν κρασί που συχνά προορίζεται για κελάρια.
Όλα τα παραπάνω συν μια σειρά από επώνυμους φανατικούς οπαδούς, όπως ο George Washington και ο Thomas Jefferson, έχουν δημιουργήσει το προφίλ ενός αγαθού πολυτελείας που διακινείται σε καθεστώς ελίτ.
Οι καιροί, όμως αλλάζουν. Η κλιματική αλλαγή - παγετός, χαλάζι, ξηρασία – ορισμένες χρονιές εμπόδισε τον βοτρύτη να σχηματιστεί, με αποτέλεσμα μικρές σοδειές, οι οποίες οδήγησαν σε αύξηση τιμών αλλά -ευτυχώς-και σε διακίνηση των όποιων πλεονασμάτων.
Κι έτσι φτάσαμε στην εποχή που το Sauternes αναζητά πέρα από τους συλλέκτες και την ευρύτερη αγορά. Και πως θα το πετύχει;
Καταρχάς, αποφάσισαν να απεκδυθούν την εικόνα των διάσημων αλλά απαγορευμένων châteaux. Αργά αλλά σταθερά προωθούν τον οινοτουρισμό και τη φιλοξενία, προσπαθώντας να χτίσουν μία κοινότητα γύρω από το κρασί τους.
Έτσι το 2022, ανακαινίστηκε το Maison du Sauternes, στο κέντρο του χωριού. Προτείνοντας κρασιά από 60 παραγωγούς και γευστικές δοκιμές, το κατάστημα είναι το μοναδικό μέρος στον κόσμο όπου μπορεί κανείς να βρει τόσες πολλές αναφορές στο Sauternes. Σύμφωνα με το γραφείο της Ονομασίας Προέλευσης η αναμόρφωσή του οδήγησε σε αύξηση των πωλήσεων κατά 30% και είναι πεπεισμένοι ότι ο τουρισμός βοήθησε να γίνουν οι ΗΠΑ η νούμερο ένα εξαγωγική αγορά του Sauternes.